Allmäna Villkor

Köpvillkor

Följande köpvillkor gäller för försäljning av barn- och babyprodukter och annan lös egendom (nedan kallade produkterna) av Kidstore, organisationsnummer 840728-3350, (nedan kallat Kidstore), om inte annat särskilt överenskommits skriftligt mellan respektive kund (nedan kallad kunden) och Kidstore. Vid försäljning till konsument tillämpar Kidstore de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. Kidstores nätbutik (www.kidstore.nu) kallas nedan kidstore.nu.

Allmänt

kidstore.nu säljer barn- och babyprodukter via internet till privatpersoner i Sverige. För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år samt ha en giltig svensk ID-handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år behöver du ha fått samtycke till ditt inköp från din vårdnadshavare. Produkterna som vi säljer kan användas i Sverige och de har en svensk manual eller bruksanvisning när produkten så kräver det, antingen i fysisk eller digital form.

Beställning

Beställning görs på vår hemsida www.kidstore.nu.
Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att dina personuppgifter registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mejladress du angivit. Vid eventuella felaktigheter i t.ex. angivande av pris, lagerdifferenser, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering får du självklart välja att avboka din order utan kostnad.

Rabattkoder kan endast användas enskilt, ej i kombination med varandra.

Betalning

Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB.
Betalningsvillkor är 14 dagar och tjänsten är kostnadsfri. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet.

Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället.

Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag.

Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Information om ångerrätt

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda
avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan.

För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av
ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.

Information om pantsättning

Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

Personuppgifter

I samband med din registrering och/eller beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. Om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta gärna vår kundservice så hjälper vi dig.
Informationen du lämnar om dig själv används av Kidstore och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Kidstore använder uppgifter från kundregistret för utskick om våra produkter. Du får vårt nyhetsbrev när du går igenom kassan, och du kan även prenumerera på vårt nyhetsbrev när du registrerar dig som kund. Du kan när som helst avbryta din prenumeration, antingen via länken i nyhetsbrevet eller genom att kontakta vår kundservice.

Copyright

Allt innehåll på den här webbplatsen, såsom text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, tillhör kidstore.nu eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar.
Frakt och leverans
Leveranstiden är normalt 2–4 arbetsdagar från att du har lagt din beställning, förutsatt att vi har varan i lager. När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen som levererar din order inom utsatt tid. Kidstore kan inte lämna någon leveransgaranti för varor som inte finns i lager vid beställningstidpunkt eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt om transportören själv orsakar en försening.
Leveranstid
Vår leveranstid är normalt 2–4 arbetsdagar från att du har lagt din beställning.

Leveranssätt

Leverans av beställda varor sker med Postnord.
Kidstore erbjuder fri frakt när kunden lägger en beställning på 1000 kr eller mer. Kidstore bjuder på det billigaste fraktalternativet.

Transportansvar
Om varan skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig är det vi som är ansvariga. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset.
Transportskador
Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till Kidstores kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet.
Om skadan är synlig är det enklast om du anmäler detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.

En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligt till Kidstore.
Om en vara mot förmodan skulle vara felexpedierad, skadad eller felaktig åtar vi oss att kostnadsfritt avhjälpa felet.

Ej utlöst order

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc.). Därför tar vi ut en avgift på 299 kr om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning nedan. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Leveransförsening
Du har rätt att häva ditt köp utan extra kostnad vid eventuell försening mot utlovad leveranstidpunkt. Om vi får kännedom om leveransförseningar av din order kontaktar vi dig omgående via e-post eller telefon.

Hämta själv
Om du vill slippa fraktkostnad är du välkommen till vår uthämtning i Emmaboda för att hämta dina varor eller för att köpa demo-ex till nedsatta priser. Innan du hämtar ut ditt paket i Emmaboda, är det viktigt att du först mottagit ett mejl som bekräftar att ditt paket finns klart för avhämtning.
Du får en leveransbekräftelse skickad till din mejladress när din order är klar för att hämtas. Därefter har du 14 dagar på dig att hämta ut ditt paket.
Tänk på att du eller ditt bud skall kunna uppvisa legitimation och ordernummer vid hämtningen. Om någon annan hämtar ut ditt paket måste personen visa upp din legitimation. Vi reserverar oss för eventuella lagerdifferenser och vi hanterar inte kontanter utan endast kortbetalning via VISA eller Mastercard.

Vår uthämtning ligger på Götgatan 15B, Emmaboda.

Ångerrätt och retur
Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan.
Om varan inte är i oförändrat skick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning. Ångerrätten gäller inte för produkter med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl exempelvis amningsinlägg, kosmetiska produkter, nedre delar av underkläder (trosor, baddräkter, badblöjor osv) och produkter begränsat hållbarhetsdatum eller som klassas som färskvara. Ångerrätt gäller inte på demo-ex och butik-ex.
Observera att det räcker att du meddelar oss att du vill utnyttja din ångerrätt inom 14 dagar, du behöver alltså inte ha skickat tillbaka varan inom 14 dagar för att ångerrätten skall vara giltig.
Om du vill byta en produkt returnerar du produkten du vill byta, du får då pengar tillbaka och lägger en ny order.
30 dagars öppet köp – vid obruten förpackning
Som kund hos kidstore.nu har du 30 dagars öppet köp på produkter som du inte brutit förpackningen på. Förpackningen får inte vara skadad eller förstörd på något sätt. Om produkten inte har en särskild förpackning utan levererades lös i ett paket skall samtliga märken, klisterlappar, etiketter etc. sitta kvar på produkten. Produkten skall returneras i helt oförändrat skick och får inte vara använd.

Så här gör du en retur
1. Kontakta vår kundtjänst via vårt kontaktformulär, mail eller på telefon och anmäl din retur. .
2. Förpacka varan ordentligt, använd den ursprungliga produktförpackningen samt ett skyddande transportemballage, likvärdigt det som varan levererades i till dig.
När du utnyttjar din ångerrätt står du som kund för returfrakten. Returfrakten justeras i samband med återbetalningen av dina pengar.
Återbetalning görs så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från det att vi mottagit och registrerat din retur på vårt lager.
Vi rekommenderar er att alltid kontakta oss innan varan sänds i retur, oavsett anledning för returen.

Reklamation

Kidstore säljer alla produkter med 1 års garanti. För kunder i Sverige gäller 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Produktgarantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Fabrikationsfel skall konstateras av Kidstore, varpå kunden erhåller fri reparation alternativt en ny produkt eller pengarna åter. Detta förutsätter att alla skötselråd följts och att normal aktsamhet iakttagits. Vid ett reklamationsärende skall du kontakta vår kundservice som vidare hjälper dig med processen. Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bildbevis via mail på felaktigheten/den defekt hos varan där felet tydligt framgår. Eventuell återbetalning görs så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från det att vi mottagit den defekta varan på vårt lager.

Förlossningsgaranti

Kidstore har förlossningsgaranti på alla produkter. Garantin gäller upp till 4 veckor efter förlossningsdatum. Garantin innebär att du har rätt att returnera produkterna om graviditeten eller förlossningen inte skulle gå bra. Vid tillämpande av förlossningsgarantin skall produkterna vara oanvända och du skall kunna visa ett läkarintyg.

Force Majeure
Händelser som krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför vår kontroll, vilka ej kunnat förutses, ska hänföras till force majeure. Detta innebär att Kidstore befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.

Tvist
Klagomål eller synpunkter avseende Kidstores tjänster eller produkter bör meddelas till vår kundservice via e-post alternativt telefon 072-5599724. Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.

Kontakt
Kidstore
C/O Dervit
Götgatan 15B
36130 Emmaboda
Sverige

Kundservice
Telefon: 072-5599724
E-post: [email protected]

Block "faq-accordian" not found